Historiefortælling om Rødvig
Der er desværre ikke flere ledige pladser
Der er plads på ventelisten. Du kan tilmelde dig, når du er logget ind

Kom til foredrag i Roklubben tirsdag d. 26. april kl. 19:00 og hør Alex fortælle om Rødvig, og omegns historie, fra Skanse-befæstningen og 300 år frem.

Röoe Wig - En Historiefortælling understøttet af Landkort, Billeder, Luftfoto og små anekdoter om hvorledes Rødvig opstod og udviklede sig.

Uddrag af Agenda:

• Kalksten udvindes ved Kulsti Rende af Slaver & Straffefanger for at bygge Skanser.
  • Industrimand Joachim Irgens ( ”Jürgens” ...penge Matador) køber Gjorslev og Højstrup, …går senere konkurs, og Panthavere fra Amsterdam overtager Godser på Stevns.
  • Dronning Charlotte Amalie køber samtlige Godser på Stevns ( undtagen Jullinge), som en slags ”Hobby”.
  • Prins Carl arver Højstrup og Vemmetofte, og flytter ind efter renovering sammen med søster Prinsesse Sophia Hedvig ...omdanner senere Vemmetofte Gods til adeligt Frøkenkloster.
  • 2 Fiskerhuse opføres af Prins Carl ved Højstrup Hestehave, tæt ved skel mod Lille Heddinge sogn.
  • Ladeplads for Lille Heddinge ved mindre Stenmole og Ankerplads ved ”Dynen – Studen – Truille”.
  • Bolig og Toldgodsbygning til Strandtoldbetjent, og Lodshus medfører nedlæggelse af Lund lodseri.
  • Brotakst ved Østre Stenmole med Skibsbro (finansieret af Peter Brønnum Scavenius).
  • Havnefoged-Hus opføres og Vestre mole etableres / Havnebassin indvies (finansieret af P B Scavenius).
  • Flintovn, Kalkovn og Cementfabrik (Jacob Frederik Scavenius), senere Kemifabrik og Maskinfabrik.
  • Dansk Flinteksport startes af C F Christiansen fra Holtug og eksporterer i ca. 90 år til hele verden.
  • Navnet Rødvig bliver officielt da Jernbanen åbner: Turisme (Badeby) og Sommer-Pensionater blomstrer.
  • Boesdal indvinder landbrugskalk og brænder kalk til fremstilling af mørtel.
  • Fiskeri Havn indvies under krigen. Fiskerihavn udvides i 1975  …og areal udvidelse igen i 1999.
  • …Biograf og diverse forretninger langs Østersøvej og Hovedgaden.

Varighed ca. 1½ - 2 timer

ALLE er velkomne! - dog max 50 personer

Foredraget er GRATIS

For at tilmelde:

1.     Log-ind

2.     Vælg antal personer du ønsker at tilmelde: 1,2,3,4 osv.

3.     Accepter betingelser

4.     Klik ”betal her” – foredraget er GRATIS

5.     Du får tilsendt kvittering for tilmelding via email

Problemer med tilmelding, Kontakt: Louise Lykke 40250751 eller llj@post.tele.dk